Vår story
Dataligence AB grundades 2021, men vår resa började för många år sedan.
Jag har alltid tyckt om att optimera och att göra det genom smarta och smidiga lösningar. Jag vill lösa problem, inte symptom, och då måste man förstå hela kedjan av händelser.
Vi arbetar med Dataintelligens och vi utmanar traditionella begrepp genom att kombinera affärsprocesser, mål, data och kunskap. Data är fortfarande något relativt nytt och genom dataintelligens ser vi till att data används på ett sätt som leder till affärsnytta. Det enda vi inte gör, är att bygga datalager eller hantera datalagring.
Vi utmanar normen
Dataligence utmanar dagens Business Intelligence, som ofta handlar mer om system än om hur vi jobbar, vad vi gör och varför. Genom vår breda kunskap inom de flesta avdelningar, förstår vi affären och det tekniska och kan jobba smart i hela processen. Business Intelligence handlar i grunden om just kombinationen av processer, system och metoder, men när begreppet grundades hade man ingen aning om framtidens datamängder. Dataligence kopplar ihop det med data och intelligence – Dataligence
Varför Dataligence
För att lyckas med att få data till insikt och actions, krävs det ett helhetsgrepp. En vanlig process är att någon på affärssidan, t ex en säljavdelning, vill få tillgång till bättre rapporter för att få viktiga insikter. Ett projekt startas, där målet är att få till bättre rapporter. Detta projekt leds av IT, man vill t ex jobba agilt med user stories, och kraven skrivs om till stories.
IT börjar säkerställa att datat finns och en BI utvecklare börjar bygga rapporter i Power BI. Allt låter bra – man ska få till dessa ’bättre rapporter’, men projektet fastnar då man inte lyckas få till rätt siffror eller rätt design. IT väntar på input från säljavdelningen och säljavdelningen tror att IT ska lösa rapporteringen.
Man har missat att datat måste analyseras och förstås och appliceras på affärsprocesser. Det är här vi hjälper till; vi kombinerar kunskap i datatabeller, data modellering, affärsprocesser och slutanvändare.
Min drivkraft
Det som driver mig, är viljan att kunna hjälpa andra och visa att det egentligen är ganska enkelt.
Mitt engagemang
Motgångar och utmaningar tillhör livet och vardagen och är där man hittar de bästa lösningarna.
Min kunskap
Den bästa kunskapen, är den där man blandar fakta, best practice och logik från skilda håll och skapar något nytt.
Linda Rydälv
Ägare och Data Intelligence utvecklare
0760 222 860
linda@dataligence.se