Utmaningen mellan IT och affären
Digitaliseringen har hållit på i många år, men det är fortfarande utmaningar i att få datat från IT-avdelningen till affären. IT är fortfarande den delen av organisationen som har mest kunskap inom utveckling och system, men de är inte längre de som håller i taktpinnen. Idag är det affärssidan som ska leda digitaliseringen, men marknadsföringen av dessa system visar inte hela bilden.
Bolag som tillhandahåller system och tjänster vill självklart sälja sin produkt. Om man som säljare berättar om allt övrigt som måste vara på plats för att systemet ska fungera som tänkt, vinner man antagligen inga affärer. Man ger en förskönad och förenklad bild av implementering och användning. Affärssidan vet inte bättre, utan beställer och förväntar sig en smidig och självgående leverans, där IT leder jobbet. IT förväntar sig att affärssidan ska ge en tydlig kravställning och att affärssidan har kunskap i ämnet. Problemet är att kunskap i data och digitala affärsbehov inte haft samma utvecklingstakt som digitaliseringen i stort.
Projektprocessen, IT och affären
Vanligt förfarande är att någon, ofta en mellanchef, får en idé, ofta en vision. Personen får en budget och börjar planera för utveckling. Man kanske tar kontakt med olika systemleverantörer för att undersöka vad som passar och tillsammans med sina kollegor tar man fram ett förslag på det system eller lösning man gillar bäst.
Man vänder sig till IT för att få det löst, men då kommer alla detaljfrågor. Om man saknar kunskap i ämnet ”data och system”, har en brist i sina affärsprocesser och en naiv bild av vad som krävs, brukar det vara ungefär här motgångarna börjar (det är ett separat inlägg).
IT, som fått i uppdrag att vara en leverantör och se affärssidan som kund, hamnar i en svår situation. Av erfarenhet vet man att det aldrig är att ”bara implementera”. Alla system kräver data och någon måste ta beslut. Vart ska man spara datat? Hur det ska komma dit? Vilken data ska användas, matchas osv? Efter utveckling kommer underhåll och förvaltning och alla svåra frågor som man från affärssidan inte tänkt på.
Affärssidan vill ha snabb utveckling och IT vill vara tillmötesgående, så ingen säger nej, utan arbetet sätter igång.
Om man har rätt folk på plats kan man lyckas, men allt för ofta drar projektet ut på tiden eller missar helhetsbilden och leveransen.
Data – det nya guldet utan ägare
För att komplicera det hela ytterligare, finns datat. Data har historiskt hanterats av IT, men då kraven från organisationen ändrats, räcker deras kunskap inte till. Modern utveckling utan data finns inte. Oavsett om det är nya system, nya produkter eller nya rapporter, finns ett behov av data. Data strategi, data intelligence och personer med kunskap är nyckeln till att lyckas. IT och affären är två delar av organisationen som pratar olika språk och som behöver en tolk tills den dagen vi alla pratar data.